Zdecydowana większość rodziców uważa, że granie w gry komputerowe przez ich dzieci to strata i marnotrawienie cennego czasu. Zamiast wyjść na podwórko ze swoimi znajomymi i spędzić z nimi czas na świeżym powietrzu, to ich dzieci siedzą nieustannie przed komputerami pokonując kolejne misje i tonąc w świecie przygody. Dzieci oczywiście nie podzielają zdania swoich rodziców i uważają wręcz przeciwnie, że gry komputerowe mają nawet funkcje nie tyle rozrywkowe, co również edukacyjne. Owszem, stanowią rozrywkę i pozwalają zająć sobie czas na długie godziny, ale również uczą języków, strategii, pozwalają rozwijać zdolności manualne i umiejętności pracy w grupie, bo przecież w niektóre gry gra się w kilkuosobowych grupach. W takich też grupach przeprowadza się badania fokusowe – formę badań opinii konsumenckiej. A co wspólnego mają te badania z grami komputerowymi? Wbrew pozorom bardzo dużo.

Gry do celów badawczych

Gry mogą służyć nie tylko do celów rozrywkowych i nie tylko do celów edukacyjnych. Gry komputerowe mogą służyć również do celów badawczych. Dziwne? Wcale nie, a dowodem tego są właśnie wspomniane wcześniej badania fokusowe i każdy, kto w takich badaniach miał okazję wziąć udział doskonale wie, że jest to jeden z najbardziej skutecznych rodzajów badań, bo wyróżnia się innowacją i różnorodnością. Zresztą, można taki wniosek wysunąć już na podstawie tego, że gry komputerowe jakkolwiek z tym rodzajem badań są powiązane. A więc, jaki jest dokładnie ten związek? Otóż, w przypadku, gdy bada się satysfakcję graczy z danej gry, to badania fokusowe przybierają formę praktyczną, a nie teoretyczną, jak na przykład badania ankietowe. Nieważne, jakie są rodzaje badań ankietowych, bo badania fokusowe zawsze będą tutaj lepsze – praktyka jest bowiem o wiele lepsza i cenniejsza, aniżeli teoria. Jeśli bada się gry komputerowe – satysfakcję, jaką dają graczom albo też ogólnie ich poziom – to wówczas sale fokusowe, czyli sale, w których odbywają się badania fokusowe wyposażone są w komputery, a osoby badane po prostu w te gry grają. Spędzają więc czas robiąc dokładnie to, co lubią, a tym samym przyczyniają się do rozwoju rynku dając agencjom badawczym własną, subiektywną opinię na temat gry.

Pomysł jest ważny

Jest to bardzo dobre rozwiązanie, bo innowacyjne i zdecydowanie niestandardowe, a znudzeni ciągłymi ankietami i sondażami oczekują właśnie takich form badań. Warto więc iść w tym kierunku i starać się rozwijać badania rynkowe w ten sposób, by były one interesujące i ciekawe dla osób badanych. Wtedy agencje badawcze nie będą na pewno narzekały na brak uczestników badań, tak jak ma to miejsce aktualnie. Wspomniany przykład badań fokusowych daje ludziom rozrywkę, daje im jakąś formę zabawy, a przy okazji jest to ciągle forma badania opinii. Musiał to być jednak sposób, na który wpadła osoba kreatywna i takie osoby powinny nadal starać się rozwijać rynek badań konsumenckich.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *