Olej opałowy należy do ciekłych paliw, charakteryzujących się bardzo niskim współczynnikiem lepkości. Jest on produktem rafinacji ropy naftowej wykorzystywany w specjalnych piecach, piecach centralnego ogrzewania lub bojlerach.

Skład i właściwości oleju opałowego

Dostawcy oleju opałowego deklarują, iż zawiera on mieszankę ropopochodnych węglowodorów o długości łańcuchów węglowych do 20 atomów. Ulegają one wydestylowaniu w temperaturze około 300 stopni Celsjusza, w zakresie termicznym znacznie niższym od benzyny. Efektywność cieplna spalania wynosi około 39 megadżuli na litr.

Analizy realizowane na zlecenie firm naftowych, do których zaliczani są również czołowi dystrybutorzy paliw wskazują jednoznacznie, iż olej ten chemicznie przypomina nieco olej napędowy, wykorzystywany w silnikach Diesla. Najczęściej paliwa te różnią się wyłącznie zawartością siarki, co też stało się przesłanką dla sprowadzania oleju opałowego, oczyszczania i odsprzedaży pod postacią oleju napędowego – na tym polegała słynna Afera Paliwowa.

Zawartości siarki mogą wynosić ponad 200 ppm, podczas gdy w Dieslu dopuszczalne limity wynoszą poniżej 10 ppm.

Charakterystycznym działaniem, które podejmują dostawcy oleju opałowego jest między innymi barwienie mieszaniny z użyciem czerwonego barwnika – pozwala to odróżniać i zapobiegać wykorzystywaniu nielegalnie przez niektórych sprzedawców paliw tego paliwa jako środka napędowego do pojazdów mechanicznych.

Sposób dystrybucji oleju opałowego

Dystrybucja oleju opałowego realizowana jest przez wiele firm. Podstawowymi graczami w tej lidze są dystrybutorzy paliw, do których w Polsce zalicza się głównie czołowe spółki Skarbu Państwa. W zakresie norm bezpieczeństwa ADR należy wskazać na wymogi odpowiedniego przewożenia i składowania oleju opałowego. Olej powinien być transportowany cysternami i przechowywany w nadziemnych cysternach, które umieścić można w garażach, piwnicach lub okolicach przylegających do budynku. W zakresie norm bezpieczeństwa trzeba wskazać przede wszystkim na certyfikowanie zbiorników oraz sieci przesyłowych oleju napędowego przez Ministerstwo Środowiska oraz Ministerstwo Gospodarki.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *