- Motoryzacja

Uszlachetniacze do oleju, by auto pracowało poprawniej

Obejmując części metalowe olejem silnikowym, unika się ich wystawieniem na tlen, co z kolei unika ich utlenieniu przy wysokich temperaturach, broniąc silnik przed korozją. Można dorzucić również do oleju inhibitory korozji. Sporo olej silnikowy ma też dodatki w postaci środków czyszczących oraz dyspergujących, żeby utrzymać napęd w czystości oraz zmniejszyć tworzenie stałych związków tłuszczowych. Tarcie metalowych części tworzy, w sposób pewny, mikroskopijne cząsteczki metalu. Cząsteczki są w stanie przenieść się w oleju, powodując znacznie większą erozję i zużycie ruchomych części.

Właśnie żeby przefiltrować te cząsteczki są filtry oleju. Pompa oleju, wyjście czy też pompa zębata poruszana silnikiem pojazdu absorbuje się pompowaniem oleju przez filtr. Są dwa typy filtrów, o pełnym przepływie oraz rozdwojonym. Akcesoria do olejów silnikowych, takie jak przeciwkorozyjne, zmniejszają korozyjny wpływ oleju na szczegóły ruchome w silniku – wypróbuj Dodatek do oleju skrzyni biegów. Dodatki przeciwutleniające, mają na celu spowolnienie procesu starzenia się oleju. Olej silnikowy kreuje warstwę izolującą ruchome części, jakie się obok siebie znajdują. W ten sposób pomniejsza się otwarty kontakt, zużycie oraz tworzenie się ciepła, chroniąc silnik.

Dzięki wyśmienitego przewodnictwa ciepła olej silnikowy, w czasie styku z gorącą przestrzenią, wchłania część ciepła, aby przestawić go w inne miejsce, najczęściej do powietrza bądź też jakiegoś rodzaju odprowadnika. W silnikach benzynowych, górny pierścień kompresji ma okazję narazić olej silnikowy na temperatury rzędu 160 stopni Celsjusza.

W silnikach wysokoprężnych, górnolotny pierścień ma prawo wystawić silnik na temperatury ponad 315 stopni Celsjusza. Oleje silnikowe z lepszymi współczynnikami lepkości mniej się osłabiają w obszernych temperaturach. Wypada zawsze zwracać uwagę na wskazanie lepkości, jakie znajduje się na zapakowaniu każdego oleju silnikowego. Klasyfikacja Society of Automotive Engineers dzieli oleje silnikowe według 11 klas lepkości, 6 klas zimowych i 5 klas letnich. Są również oleje całoroczne, które muszą niemniej jednak spełnić kryteria letnie oraz zimowe.

Dodaj komentarz