- Turystyka i Sport

Kultowe szlaki i kierunki krajowych wędrowców

Według wstępnych szacunków, koszt ponownego otwarcia najdłuższego połączenia kolejowego w Europie, zamknął się sumą przeszło miliarda euro. Inwestycja ta, łącząca szlakiem kolejowym Londyn z Turcją, jest rozpoczęciem do modnego już połączenia na tej samej trasie w okresie międzywojennym. To przykre, dziesięciolecia zamkniętych granic pomiędzy pojedynczymi krajami, nienajlepsza infrastruktura kolejowa oraz spychanie kolejnictwa na boczny tor, spowodowały, że połączenie to na początku lat dziewięćdziesiątych zlikwidowano. Rzecz jasna ekspresowo zapełniono tą lukę licznymi połączeniami autobusowymi i lotniczymi, jednak nie było to już to samo. Kolej z Londynu do Turcji nierozdzielnie powiązana była bo z luksusem i splendorem, jakich nie zapewni dziś żaden środek lokomocji.

Wagony o najważniejszym stopniu wykończenia oraz wyposażenia wspólnie ze cudowną obsługą i ekskluzywnymi daniami, jakie podawano dla pasażerów, pozostają do dzisiaj niedoścignionym wzorcem, do jakiego wszyscy pragną zmierzać. Inwestorzy, za pomocą których udało się w zeszłym miesiącu reaktywować to połączenie, liczą się z początkowo małym zamiłowaniem własną ofertą – znacznie więcej o tym na witrynie phuket atrakcje. Polskie wybrzeże liczy sobie powyżej sześćset kilometrów. Pomimo, iż nigdy nie byliśmy morską siłą, zamiłowanie rodaków do morskich podróży było porządnie znane od wieków. Jednakże dopiero w ostatnim dziesięcioleciu, wolno ogłosić, że nasza żegluga pasażerska złapała wiatr w żagle.

W poprzednim roku statki, jakie zaokrętowały do lokalnych portów dalekomorskich, przewiozły ponad osiem milionów pasażerów. Świadczy to, iż w przeciągu dekady dziesięciokrotnie częściej jeździmy w ten sposób. W obfitej mierze jest to spowodowane zarówno polepszającemu się poziomowi stworzonego przez nas życia, jak oraz wielomiliardowymi inwestycjami w portowe nabrzeża jak i statki. Unijne dotacje sprzyjają takim wydatkom, albowiem oczywiście morska żegluga pasażerska ma mieć w unijnym budżecie priorytet. Wspólnota chce równolegle rozwinąć w ten sposób turystykę i rejony nadmorskie w Unii. Poza tym transport morski jest jednym z najbardziej życzliwych dla środowiska naturalnego, bo w przeliczeniu na jednego pasażera, zużywa on ośmiokrotnie mniej paliwa aniżeli dla przykłady pojazd. Wolno już ujrzeć pierwsze wyniki takich inwestycji nad polskim wybrzeżem.

Dodaj komentarz