- Medycyna

10 wskazówek dotyczących lepszego starzenia się

Wiemy, że nie chodzi tylko o dłuższe życie, chodzi o to, by żyć dłużej zdrowo i szczęśliwie. Postępuj zgodnie z naszymi 10 najlepszymi wskazówkami dotyczącymi lepszego starzenia się.

Obserwuj, co jesz i pijesz

Brzmi to oczywiste, ale zbilansowana dieta ma kluczowe znaczenie dla dobrego zdrowia, energii i zapobiegania chorobom. Idealna dieta powinna być uboga w tłuszcze nasycone, z dużą ilością owoców i warzyw, produktów pełnoziarnistych, tłustych ryb i niewielkich ilości niskotłuszczowego nabiału i chudego mięsa.

Nie zapomnij uzupełnić dużej ilości wody, aby uniknąć odwodnienia, które może powodować zmęczenie i dezorientację. Herbata, kawa i sok owocowy również pomogą Ci utrzymać nawodnienie, ale unikaj słodkich napojów gazowanych.

Jeśli pijesz alkohol, nie spożywaj alkoholu przez co najmniej dwa dni w tygodniu, aby dać wątrobie czas na odzyskanie sił po toksycznym działaniu alkoholu i nie przekraczaj zalecanych dziennych limitów spożycia alkoholu.

Dbaj o zęby

Myj zęby dwa razy dziennie i codziennie nitkuj. Nici dentystyczne pomagają zapobiegać chorobom dziąseł, usuwając kawałki jedzenia i płytkę nazębną spomiędzy zębów.

Jeśli pozostanie nagromadzony, możesz zauważyć ból lub krwawienie dziąseł, a choroba dziąseł może być również powiązana z cukrzycą, udarami, chorobami serca i reumatoidalnym zapaleniem stawów . Regularnie przeprowadzaj kontrole, a jeśli nosisz protezy lub most, poproś dentystę, aby sprawdził, czy są prawidłowo dopasowane.

Pozostań aktywny

Codzienne ćwiczenia pomagają zachować siłę i zdrowie. To obniży ryzyko otyłości, chorób serca, udaru, cukrzycy, a nawet raka. Jakby tego było mało, pozostawanie aktywnym może zwiększyć twoją samoocenę, poprawić sen i dać ci więcej energii.

Wytyczne rządowe zalecają, aby osoby starsze wykonywały 150 minut ćwiczeń o umiarkowanej intensywności tygodniowo, a także ćwiczenia wzmacniające dwa razy w tygodniu. Jeśli brzmi to jak dużo, zacznij od małych rzeczy, a gdy staniesz się silniejszy, będziesz w stanie pracować do tych kwot.

Wykorzystaj w pełni swojego lekarza

Dobrym pomysłem jest wykonanie rutynowych badań u lekarzy, aby sprawdzić ciśnienie krwi i poziom cholesterolu. Wysokie odczyty zwiększają czynnik ryzyka udaru i chorób serca, ale wszelkie problemy są całkowicie odwracalne dzięki lekom.

Skoro już tam jesteś, dlaczego nie zapytać lekarza o sezonowe szczepionkę przeciw grypie? Jest bezpłatny, gdy osiągniesz 65 lat lub jeśli masz stan zdrowia, który naraża Cię na poważniejsze problemy, jeśli zachorujesz na grypę.

Uzyskaj zastrzyk witamin

Wiele osób ma niedobór witaminy D i nie wie o tym. W rzeczywistości szacuje się, że dotyka połowę dorosłej populacji. Niedobór witaminy D jest powiązany z upośledzeniem funkcji poznawczych, problemami z kośćmi, a także chorobami układu krążenia.

Postaraj się wychodzić na słońce na co najmniej 15-20 minut dziennie, aby zaopatrzyć się w witaminę D. Można go również znaleźć w żywności, takiej jak jaja i tłuste ryby. Ewentualnie porozmawiaj z lekarzem o suplemencie witaminy D.

Zadbaj o swoje stopy

Zadbaj o stopy, nakładając krem ​​nawilżający, aby zapobiec wysuszeniu skóry i przecięciu paznokci u nóg. Upewnij się, że masz obuwie, które jest odpowiednio dopasowane i wspiera stopy. Jeśli bolą, możesz pokusić się o pozostanie w kapciach, ale para butów może być dobrym rozwiązaniem, ponieważ są bardziej wspierające.

Uporządkuj swój sen

Wielu z nas ma problemy z zasypianiem lub pozostawaniem w stanie uśpienia, gdy się starzejemy. To może sprawić, że poczujesz się zmęczony i zrzędliwy. Unikaj bezsenności, ograniczając drzemki w ciągu dnia, ustalając rutynę przed snem i kładąc się spać o tej samej porze każdej nocy. Przed pójściem spać spróbuj ciepłego napoju, takiego jak herbata rumiankowa lub gorące mleko.

Zrób testy

Z wiekiem nasz słuch i wzrok mogą ulec pogorszeniu, dlatego ważne jest, aby regularnie je sprawdzać. Ubytek słuchu jest powszechny u osób starszych, dlatego należy zgłosić się do lekarza, jeśli telewizor musi być włączony głośno lub masz problemy z dostrojeniem się do rozmowy.

Pozostań w kontakcie

Spędzanie czasu z innymi ludźmi może sprawić, że nie poczujesz się samotny lub niespokojny. Jeśli okaże się, że nie jesteś już w stanie robić rzeczy, które kiedyś robiłeś, spróbuj rozwinąć nowe hobby i zainteresowania lub pomyśl o zostaniu wolontariuszem. Użyj Skype, aby prowadzić wideorozmowy ze znajomymi i rodziną, którzy nie mieszkają w pobliżu.

Rzuć palenie

Jeśli jeszcze tego nie wiedziałeś, powtórzmy: palenie jest szkodliwe dla twojego ciała i mózgu. Wiąże się to z całym szeregiem różnych problemów zdrowotnych, w tym chorobami serca, rakiem płuc i zapaleniem oskrzeli. Dobrą wiadomością jest to, że jeśli rzucisz palenie, niezależnie od wieku, poprawi się krążenie, pojemność płuc i poziom energii.

Po więcej informacji wejdź na https://www.ageuk.org.uk/information-advice/health-wellbeing/mind-body/10-tips-for-ageing-better/

Dodaj komentarz